موشن گرافیک چیست؟

موشن‌گرافیک واژه­ ایست که همه ما اغلب به طور روزمره و خصوصاً در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، با آن برخورد میکنیم. اما هنوز برای برخی از ما این واژه نا آشناست، اگر شما هم تازه از راه رسیده­ اید و خبر ندارید قضیه از چه قرار است، مخصوصا وقتی دیده اید که با عبارات مختلفی مثل انیمیشن، موشن گرافی، موشن گراف یا گرافیک موشن هم برخی آن را خطاب میکنند، و این سوال برایتان ایجاد شده که: خب پس چرا دیگه موشن گرافیک…؟! با ما باشید تا ببینیم که اصلاً موشن گرافیک یعنی چه:

نگاهی به مفهوم موشن گرافیک

 با واژه گرافیک، یعنی همان هنر ترسیم نگاره به وسیله مجموعه ای از اشکال هندسی که آشناییم…، موشن اما در فارسی پویا معنی میشوند، یعنی هر چیزی که دارای حرکت است. قبل از این که موشن‌گرافیک وجود داشته باشد آثار طراحی گرافیک فقط در فرمت تخت و ساکن کاربرد داشت. john withney اولین کسی بود که کلمه موشن گرافیک را وارد فرهنگ و لغات مربوط به دنیای مالتی مدیا کرد. گرافیک در حرکت ساده ترین معناییست که میتوانیم در برای موشن گرافیک در نظر بگیریم، اما اگر بخواهیم بدانیم در گذشته نیز وجود داشته یا خیر میتوان اشاره ای به سایه بازی کرد اما باید بدانیم که به وجود آمدن مفهومی که ما به دنبال آن هستیم یعنی موشن گرافیک، کاملاً مدیون تکنولوژی نوین بوده و از تحولات علم و فناوری تبعیت می­کند. مانند طراحی وب که تنها با توسعه اینترنت ممکن شد، موشن‌گرافیک نیز تنها به ­واسطه توسعه و تحول تکنولوژِی تصاویر متحرک مانند ابزارهای گرافیک رایانه ای و چند رسانه ای امکان پذیر شد. 

موشن گرافیک در رسانه

 به طور کلی میتوان گفت که موشن گرافیک گونه ای از فیلم سازیست که در فرایند ساخت آن، طراحی های گرافیکی متحرک میشوند و به وسیله این به حرکت درآمدن اِلِمان ها، انتقال پیام اتفاق می افتد، آن هم به طرزی: ساده، نمادین و نشانه محور، و البته خلاق و منعطف! 

در ابتدا صرفاً میشد این نوع کارها را در عناوین آغازین فیلم­های سینمایی ببینید. اما در حول و حوش دهه 40 بود که عملا موشن‌گرافیک با کارهای تجربی اسکار فیشینگر و نورمن مک­لارن شروع شد. در دهه 50 طراحان شگفت ­انگیزی همچون سائول بَس، موریس بایندِر و پابلو فِرو، تکان درست ­و حسابی ای به موشن‌گرافیک دادند.

فیلم­هایی که این هنرمندان در آن هنر خود را به نمایش گذاشتند، امروز هم  مرجع و منبع الهام بسیار خوبی برای طراحان موشن‌گرافیک محسوب می­شود. روش خلاقانه ­ای که آنها برای نمایش بازی با کلمات یا همان تایپوگرافی و بازی با اِلِمان­های گرافیکی به کار میبردند، برای بینندگان بسیار جالب توجه بود، چرا که مردم پیش از آن مثل آنها را ندیده بودند و این نقطه شروعی بود برای محبوبیت بیشتر موشن‌گرافیک که نه تنها به سینما بلکه به تلویزیون­های آن زمان هم راه یابد.

اگر در ادامه با ما همراه باشید به ساده ترین شکل ممکن دریافت خواهید کرد که موشن گرافیک چیست.

امروزه کجاها می­توانیم موشن‌گرافیک ببینیم

درست مثل سینما، موشن‌گرافیک با پیشرفت تکنولوژی به مهم­ترین دوران حیات خود رسیده است. میزان محتوای ویدئویی و صفحات نمایشی که امروزه در این حوزه داریم تناسب تمام ­عیاری برای رشد این حوزه محسوب می­شود.

اینترنت، تلویزیون، سینما، اپلیکیشن­های موبایل، بازی­های ویدئویی و … همگی به ­واسطه موشن‌گرافیک جان تازه گرفته‌اند. این دانش ادغام تصاویر طراحی شده و حرکت آنها آن هم به همراه صدا، که ساخت آن نیازی به دوربین و دکور و نورپردازی و بازیگر و سایر عوامل ندارد روش خوبی نیز برای به کار گرفته شدن در راستای اهداف تجاری و فرهنگی و آموزشیست، و ­هر متن یا هر طرح گرافیکی تولید شده به هر منظوری که در هر یک از این پلتفرم­ها یا رسانه­ ها می­بینید که حرکت دارند به سبب موشن‌گرافیک تکوین و تکامل یافته اند. هر چه تکنولوژی بیشتر رشد کند فضای کار بیشتری برای طراحان موشن ایجاد می­شود.

بشر مجذوب حرکت است. فقط این نیست، استفاده از رنگ های جذاب، تصاویر گرافیکی متنوع و خلق افکت هایی با جذب مخاطب بالا همگی دلایلی هستند که نشان میدهند موشن گرافیک امروزه جزو پرطرفدارترین روشها به ویژه برای تبلیغات بازرگانی باشد، چرا که از اثر بخشیِ بالایی برخوردار است.

موشن‌گرافیک در مقابل انیمیشن

توضیح این موضوع سخت ­ترین کار است. هیچ تحقیقات علمی در این مورد وجود ندارد که به ما بگوید چه چیزی درست است و چه چیز غلط است و کاری که انجام می­دهیم را باید چه بنامیم. طبق همه آن چیزی که طی سال­ها خوانده ­ایم و صحبت ­هایی که با دیگر طراحان این صنعت در هنگام ملاقات با آنها داشته ایم، اساساً یک تفاوت حساس و ظریف میتواند این دو را از یکدیگر جدا ­کند که در اکثر موارد قابل رویت است.

همان­طور که در بالا هم توضیح دادم ایده موشن‌گرافیک از طراحی های گرافیکی و حرکت دادن آنها تشکیل شده است. یعنی آثار موشن‌گرافیک شامل المان­های طراحی مانند اشکال، تایپوگرافی، تدوین و غیره است. مخصوصا با دیدن نمونه­ های ابتدایی آن می­توانید به این فکر کنید که چگونه میشود یک طراحی چاپی یا هر نوع طراحی بصری ثابت و ایستا را تغییر دهیم و به آن حرکت و پویایی دهیم.

انیمیشن می­تواند بسیار وسیع­ تر از این باشد. می­تواند موشن‌گرافیک را درون خود جای دهد و حتی سبک­ها، تکنیک­ها و اهداف دیگری نیز داشته باشد. از آنجا که موشن‌گرافیک از حوزه طراحی مشتق می­شود درگیری فکری آن بیشتر درباره کارکرد اثر است و این که چگونه پیامی که قرار است ارسال کند اثربخشی داشته باشد. از سوی دیگر انیمیشن نیز می­تواند معنایی مانند موشن‌گرافیک داشته باشد اما در عین حال می‌­تواند هنری ­تر هم باشد و تنها هدفش سرگرمی باشد.

خودتان را فقط به موشن‌گرافیک محدود نکنید. ما در بی‌موشن معتقدیم انیمیشن می­تواند معنایی عمیق ­تر از آن داشته باشد که فقط برای فروش محصول یا خدمت از آن استفاده شود. برای من نویسنده انیمیشن قادر است پیام­های ژرف ­تری منتقل کند و احساسات و عواطف را بهتر از محتواهای رسانه‌ای دیگر تحریک کند. 

فعلاً به اختصار به این موضوع پرداختیم، اما در مورد تفاوت های اساسی و فنی بین موشن گرافیک و انیمیشن در پست های بعدی به تفصیل صحبت خواهیم کرد، فعلاً بگذارید در مورد خود موشن گرافیک و این که چیست و چه کمکی میتواند به ما در رفع نیازهایمان بکند صحبت کنیم…

موشن گرافیک به چه کار ما میاید؟

پیشتر اشاره کردیم که سبک موشن گرافیک سبکی انعطاف پذیر و وابسته به خلاقیت است و محدودیت موضوعی برای این سبک معنایی ندارد، اما از آنجا که ما در بی‌موشن و در قالب موشن گرافیک امتحان خود را در ارائه برخی از موضوعات و اهداف خاص مورد نظر اشخاص و سازمان‌ها پس داده ایم، به برخی موضوعات معمول و متداول برای درک بهتر اشاره میکنیم.

1- معرفی برند:

شما میتوانید از این طریق نام تجاری و کسب و کار خود را به شکلی جذاب، به مخاطبان و مشتریان احتمالی خود معرفی کنید.

2- معرفی اپلیکیشن:

یا می توانید اپلیکیشن کسب و کار اینترنتی شما و نحوه دانلود آن را به مخاطبانتان به شکلی گیرا معرفی کنید.

3- انیمیشن رابط‌ کاربری:

حتما دیده اید که وبسایت ها یا اپلیکیشن هایی برخی از طراحی های موجود در رابط کاربری خود را متحرک و در قالب گیف درآورده و ازین راه جذابیت جلب توجه به آن مفهوم را بالا میبرند… پس بدانید که رابط کاربری وبسایت یا نرم افزار شما ویترین کسب و کار شماست، حال میتوانید با انیمیشن جذابیت اپلیکیشن تان را صد چندان کنید.

4- معرفی محصول:

نیاز به توضیح زیادی نیست چون این از مهم ترین و پر استفاده ترین موضوعاتیست که در رسانه ها میبینیم که برندها برای معرفی محصولات خود ویدیویی جذاب به نمایش مخاطبانشان میگذارند؛ پس شما هم میتوانید فروش محصول جدید یا حتی محصولات قدیمی خود را با معرفی از طریق موشن گرافیک، ارتقاء دهید.

5- معرفی خدمات:

لیست خدمات شما، روند انجام کارتان، چگونگی سفارش دادن، و حتی تعرفه هایتان، میتوانند در یک موشن بگنجند و باعث ساده سازی و درک بیشتر و راحت تر آن برای مخاطبان شود.

6- فرهنگ سازی:

سازمان شما با هدف خلق ارزش به وجود آمده و شما برای حفظ ارزش ها، ناگزیر به شرکت در مناسبات فرهنگی و اجتماعی هستید یا از این راه حسن نیت خود را به مخاطبانتان اثبات کنید.

7- ارائه و پیشنهاد:

یک ارائه درخور و گیرا از راه حل و پیشنهادات در رویدادها و نشست‌ها و جلسات مهم، در قالب یک موشن گرافیک میتواند تاثیر گذاری آن را صد چندان کند.

8- جشنواره و تخفیف:

دعوت به مشارکتهای اجتماعی، و گاه با هدف اعلام تخفیف و شرکت در قرعه کشی و دریافت جایزه با یک موشن گرافیک بسیار گیرا و ترغیب کننده است و جدیت و ارزشمندی این اهداف را فریاد میزند لذا از این روش برای پیشنهادتان بهره ببرید.

9- لوگو موشن:

اما از مهمترین نیاز های هر برندی لوگو موشن است، قطعا از این مهم با خبر هستید، پس به فکر یک لوگوموشن جذاب و خلاقانه باشید، چرا که آرم استیشن های رسمی و خسته کننده قدیمی شده اند.

از شما سپاسگذاریم که تا انتهای این مقاله تحت عنوان موشن گرافیک چیست با ما همراه بودید و امیدواریم که با مطالعه این مطلب به پاسخ بسیاری از پرسهای خود دست یافته باشید، با بی موشن همراه باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا ما نیز بتوانید خود را بهبود بخشیده و هر روز مطالبی مفیدتر برای شما مخاطبان گرامی بی موشن تدارک ببینیم.

نام کاربری اجباری است
ایمیل شما اجباری است
متن دیدگاه اجباری است
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ احمد
بسیار هم عالی موفق باشید
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ arshiarnjbar
کامنت تستی
موزیکال
۲۶ مثال فوق العاده از ویدئوی توضیحی که باید ببینید
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۴۸

موشن گرافیک چطور ساخته میشه؟موشن گرافیک چطور ساخته میشه؟

خواندن ادامه

موزیکال
25 ایده ویدئویی برای کسب‌وکار شما
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۴۸

از بدیهی‌ترین تا مبهم‌ترین ویدئوها... آن ویدئوهایی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است.

خواندن ادامه